دنیای مهندسی صنایع

امیرحسین تهمیرپور - amirhosein tahmirpour
مشخصات بلاگ
دنیای مهندسی صنایع

بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
سلام . به وبلاگ من خوش آمدید .
من امیرحسین تهمیرپور ٬ دانشجوی رشته مهندسی صنایع هستم.
هدف من از ایجاد این وبلاگ معرفی و بیان مباحث مهم مهندسی صنایع می باشد . امیدوارم برای دانشجویان و علاقمندان مهندسی صنایع مفید واقع شود .
تاریخ افتتاح سایت :
سه شنبه - 1393/07/01

پیوندهای روزانه

۲ مطلب در مرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

پنجشنبه, ۲۹ مرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۴۵ ق.ظ

مراحل تولید خودرو

فرایند تولید خودرو

برای درک فرایند ساخت خودرو، لازم است در ابتدا زنجیره تأمین پشت این فرایند را درک کنیم. امروزه کارخانه های خودروسازی در درجه اول از زیر مجموعه هایی در بیش از 4000 مکان مختلف در جهان تغذیه می شوند. به این ترتیب کارخانه تولید خودرو مکانی است که در آن کارگران ماهر و سیستم های رباتیک همه اجزای لازم برای ایجاد یک محصول نهایی که از این نقاط مختلف تأمین می شوند را گرد هم می آورند تا محصول نهایی تولید شود.


شاسی


شاسی ماشین یک جزء اساسی آن است. شاسی قاب جوش داده شده ای که سایر اجزا رو یا داخل آن ادغام می شوند. (البته در بسیاری از خودروهای امروزی شاسی دیگر به صورت یک جزء جداگانه وجود ندارد بلکه عملکرد آن در سازه زیر بدنه ادغام و یکی شده).


به این ترتیب بدنه از همان ابتدا به نقاله خط مونتاژ وصل می شود و در امتداد خط حرکت می کند. همان طورکه این بدنه پیش می رود، ماشین به معنای واقعی کلمه درست می شود و محصول نهایی ایجاد می شود.


قطعاتی که پی در پی به بدنه متصل می شوند عبارتند از: موتور، سیستم تعلیق جلو و عقب، مخزن سوخت، پلوس، سیستم انتقال قدرت، میل لنگ، جعبه دنده، جعبه فرمان و سیستم ترمز.


بدنه


درست کردن بدنه یکی از فرایندهای اصلی تولید است. اول، مجموعه کف بدنه در مکان مناسبش قرار می گیرد و سپس ستون های چپ و راست برای عقب، وسط و جلو، همچنین مجموعه عقب بدنه، در موتور (کاپوت) و سقف به بدنه جوش داده می شوند. در بسیاری از این مراحل معمولاً از ماشین آلات روباتیک بهره گرفته می شود.


رنگ


قبل از رنگ کردن خودرو، یک تیم کنترل کیفیت، بدنه را بازرسی می کنند. کارگران ماهر فرورفتگی ها، قسمت های ساییده شده (اصطلاحاً نیش و قری) و یا تغییر شکل های دیگری که طی فرایند نقاشی می توانند مسئله ساز شوند را جست وجو می کنند. پس از این که این مرحله به اتمام می رسد، ماشین در آغاز به طور خودکار در آستر (لایه زیرین) "غوطه ور" می شد و سپس آستر در مکانی که باد گرم می زند خشک می شود. هنگامی که روند آستر زدن به پایان می رسد، ماشین در خود رنگ اصلی غوطه ورمی شود و دوباره قبل از حرکت به مرحله بعدی خشک می شود .


البته قبل از بردن به کوره پخت رنگ، قسمت های نفوذ آب و هوا به بسیاری از قسمت های بدنه با یک سری مواد آب بندی کردن (سیلرکاری) گرفته می شود.


اجزای داخلی


بعد از این که ساختار خودرو به طور کامل رنگ می شود، خودرو به بخش مونتاژ می رود. در آنجا همه اجزای داخلی به بدنه وصل می شوند.این اجزا عبارتند از: جلو آمپر، سیستم های سیم کشی، قسمت های مختلف داشبورد، چراغ های داخلی، صندلی ها، رودری های تزیینی داخل، سقف کاذب، رادیو، بلندگو، شیشه، ستون فرمان، نوارهای آب بندی دور در، پدال های ترمز و گاز، موکت کف و طاقچه عقب.


جفت کردن بدنه/شاسی


در گذشته شاسی و بدنه دو جزو جدا بودند. ولی امروزه بدنه جوری طراحی می شود که عملکرد شاسی با سازه زیرین در هم آمیخته شده.


هنگامی که خودرو ساخته شد، ماشین بازرسی می شود و به وسیله راننده ای راه برده می شود. در برخی از ماشین های خاص از طریق رایانه و ماشین های کنترل  ( C & C ) از سرعت و کامل بودن تناسب بین مجموعه بدنه و شاسی اطمینان حاصل می شود. سپس خودروهای ساخته شده در صف انتظار برای نقل و انتقال به منظور فروش قرار می گیرند.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ مرداد ۹۴ ، ۱۰:۴۵
امیرحسین تهمیرپور
يكشنبه, ۴ مرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۳۸ ق.ظ

مراحل تولید لیوان کاغذی

دوستان عزیز در اینجا می خواهم شما رو با فرآیند تولید لیوان های کاغذی که یکی از به روزترین صنایع می باشند آشنا کنم.

لیوان های کاغذی در اکثر فروشگاه ها موجود می باشد و شما در مراسمات مختلف ازش استفاده کردین :

** مراحل تولید لیوان کاغذی


کلیه ی مراحل تولید لیوان کاغذی از ابتدا (کاغذ خام)تا کامل شدن لیوان کاغذی:

1)ابتدا کاغذ توسط دستگاه روکش دار کننده ماده پلی اتیلن دار روکش میگردد.در ضمن اگر کاغذ به صورت یک طرفه روکش شود آن را سینگل و در صورتی که دو طرف روکش شود آن را دابل می گویند.

2)بعد از روکش دار شدن کاغذ، کاغذ روکشدار در ابعاد سفارش داده شده برش داده می شود.

3)بعد از طی مراحل بالا توسط دستگاه چاپ، چاپ طرح های دلخواه بر روی کاغذ صورت می گیرد.

4)از دستگاه برش به منظور برش صفحه کاغذ به کاغذ بدنه ظرف(استروک)استفاده می شود و کاغذ چاپ شده به صورت استروک در می آید.

5)با استفاده از دستگاه های تولید ظروف یکبار مصرف کاغذی ظروف مورد نظر به صورت اتوماتیک تولید می گردد. برای هر دستگاه یک اپراتور کافی است وظیفه ی این اپراتور قرار دادن کاغذ استروک شده ظروف در محل ورودی دستگاه و رول کف ظروف در محل تعبیه شده و سپس جمع آوری ظروف تولید شده میباشد.

6)در این مرحله دیگر تولید لیوان کاغذی به اتمام رسیده و تنها بسته بندی ان در کارتن های باقی مانده است.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۴ مرداد ۹۴ ، ۱۱:۳۸
امیرحسین تهمیرپور