دنیای مهندسی صنایع

امیرحسین تهمیرپور - amirhosein tahmirpour
مشخصات بلاگ
دنیای مهندسی صنایع

بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
سلام . به وبلاگ من خوش آمدید .
من امیرحسین تهمیرپور ٬ دانشجوی رشته مهندسی صنایع هستم.
هدف من از ایجاد این وبلاگ معرفی و بیان مباحث مهم مهندسی صنایع می باشد . امیدوارم برای دانشجویان و علاقمندان مهندسی صنایع مفید واقع شود .
تاریخ افتتاح سایت :
سه شنبه - 1393/07/01

پیوندهای روزانه

۱۰ مطلب در آبان ۱۳۹۳ ثبت شده است

يكشنبه, ۲۵ آبان ۱۳۹۳، ۰۹:۵۶ ب.ظ

آیا این بهترین روش است ؟

"آیا این بهترین روش است؟" این سؤالی است که فکر یک مهندس صنایع را دائماً به خود مشغول می‌کند تا به این وسیله بهترین راه را برای تولید محصول و حل مسائل و مشکلات یک واحد صنعتی یا خدماتی پیدا کند.

۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۲۵ آبان ۹۳ ، ۲۱:۵۶
امیرحسین تهمیرپور
جمعه, ۲۳ آبان ۱۳۹۳، ۰۴:۰۰ ب.ظ

اصول فکری مهندسی صنایع

اصول فکری مهندسی صنایع

 اساس مهندسی در هر گرایشی با طراحی مبتنی بر اندازه‌گیری ، محاسبه و تحلیل با استفاده از علوم ریاضی و تجربی شکل میگیرد . بدین‌سبب حرفه مهندسی دیدی کاملا فنی و ماشینی دارد که موجب محدودیت دیدگاه در ابعاد خاص شده و برخی موضوعات مانند یافتن بهترین روشهای مدیریتی و ارتباطات انسانی در دیدگاه محض مهندسی نادیده گرفته میشوند . گفته‌ایم که مهندسی صنایع با در برداشتن نگرش سیستماتیک و فراگیر ارتباط تخصصهای مختلف و نهاد مدیریت سازمان را ایجاد نموده و امور برنامه‌ریزی ، سازماندهی ، هدایت و نظارت بر امور اجرایی با هماهنگی بیشتری دنبال میگردد . این نگرش استمرار همان سیر تفکر تیلور و هم‌عصران وی میباشد که با تلاش تک‌تک آنان مجموعه اصول و نگرشهای مدیریت علمی موجودیت یافت . مدیریت علمی همان نگرش سنتی مهندسی صنایع است . با پیشرفت مدیریت علمی ، مهندسی صنایع با تفکری بر مبنای علوم ریاضی ، فیزیکی ، اجتماعی و اقتصادی در عرصه صنعت و خدمات ظهور کرد که به معنی ایجاد یک تفکر فراگیر و سیستماتیک بود . نگاه مهندسی صنایع به مسائل از زوایا و دیدگاههای مختلف همانند توجه به خروجی و محصول سیستم ، توجه به مشتری و یا نگرش به بهره‌وری سازمان قابل طرح و پیگیری میباشد که بر مبنای اصول فکری تقریبا یکسانی دنبال میگردد . حال می‌خواهیم ببینیم اصول فکری مهندسی صنایع بر چه عواملی استوار است :


1 – خلاقیت فعالیت اصلی هر مهندس صنایع ارائه طرح برای بهبود سیستمهای جاری و یا طرحی جدید میباشد که این نیازمند خلاقیت و نوع‌آوری جهت حصول به طرحهای نو و بدیع می‌باشد . برخورداری از خلاقیت و ابتکار این امکان را به مهندسین صنایع می‌دهد که به تعمیق دانش خود پرداخته و فرصتی فراهم میشود تا ایده‌های جدید و خلاق مطرح گردند.


2 - تفکر فراگیر نگرش سیستماتیک و فراگیر برجسته‌ترین خصوصیت مهندسی صنایع است و اطلاق مهندسی صنایع و سیستمها به این رشته بی ارتباط با این نگرش نیست . نگرش فراگیر موجب میشود مسائل از کل به جز و تعامل اجزا با هم مورد بررسی دقیق قرار گرفته و مدل کاملی از سیستمهای مورد نظر تهیه و مسائل مورد نظر آن به بهترین شکل طرح و بررسی گردد.


3 - رهبری گروه هر سیستم طرح‌ریزی شده اگر بدرستی اجرا نشود منتج به نتیجه نخواهد گردید و بنابراین حسن اجرای سیستم طراحی شده یک ضرورت مهم تلقی میشود . آشنایی با کلیت سیستم مورد  نظر و نقش اجزا در کارکرد صحیح آن این امکان را فراهم می‌آورد  تا هدایت و رهبری گروه کاری مجری سیستم با انگیزه بیشتری دنبال گردد ؛ در واقع علاوه بر طراحی سیستم ، مهندسی صنایع سیستم های پیاده‌سازی و اجرا را نیز پی‌ریزی نموده و نقش رهبری گروه های کاری را موثرتر دنبال می‌نماید .


4 - مدیریت زمان انجام کار بدون توجه به ظرف زمانی و تحویل به موقع خروجی مورد نظر سیستم ، ارزش زیادی نمیتواند داشته باشد . امروزه اهمیت زمان و فرصتهای آن با توجه به عرصه تنگاتنگ رقابت اقتصادی برای همگان مبرهن و بدیهیست . در این خصوص مهندسی صنایع با درک موضوع ، تکنیکهایی را بکار میگیرد که عامل زمان اجرای اجزای کاری را در تمامی فرایندها مورد توجه قرار می‌دهد .


5 - ارتقا بهره‌وری و بهبود مستمر اعتقاد به ارتقا بهره وری و بهبود مستمر یک اصل با ارزش در مهندسی صنایع به‌شمار می‌آید . اکتفا به وضعیت فعلی جز در جا زدن نتیجه دیگری نخواهد داشت ؛ لذا مهندسی صنایع با پذیرش این مطلب که سطح دانش و مهارتها یک مقوله نسبی است ، سعی در افزایش بهره‌وری و بهبود وضعیت کاری نموده و تلاش می‌نماید امور کاری مداوما اثربخشتر و کاراتر گردند . نگرش بهبود مستمر این امکان را میدهد که هر روز به فکر ارتقایی هر چند جزئی باشیم .


6 – یادگیری یادگیری فرایندیست که نمی‌توان بر آن حد و مرزی تعیین نمود . مهندسی صنایع به منظور مطالعه و پیگیری مسائل همواره بر این نکته توجه دارد که هر مورد را ، منحصر به فرد بررسی نماید و جهت شناخت آن فرض بر این است که از تصورات ذهنی دوری نموده و سعی بر کشف واقعیتهای حاکم بر اجزا و کل سیستم می‌باشد . لذا عدم وجود تعصب خاص به ماهیت فنی امور موجب می‌گردد تا ذهنیت کنجکاو برای کشف حقایق نهفته در پدیده‌ها تقویت شود ، مهندسی صنایع با ذهنی بسته و خموده به‌سختی می‌تواند راه‌حل های ابتکاری و راهگشا برای مسائل موردنظر ارائه نماید

۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۲۳ آبان ۹۳ ، ۱۶:۰۰
امیرحسین تهمیرپور
چهارشنبه, ۲۱ آبان ۱۳۹۳، ۰۸:۲۰ ب.ظ

معرفی استاندارد ایزو

معرفی استاندارد ایزو


سازمان بین‌المللی استاندارد ISO که مقر آن در ژنو می‌باشد در 24 فوریه 1947 به منظور یکپارچه کردن تدوین استاندارد در سراسر جهان ایجاد تسهیلات در تجارت بین‌المللی حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده و توسعه همکاریهای علمی تکنولوژیکی اقتصادی و ... با عضویت 25 کشور به فعالیت خود ادامه داد. به دنبال پیوستن تدریجی سایر کشورهای جهان این سازمان در حال حاضر دارای 132 عضو شامل 90 عضو اصلی 34 عضو مکاتبه‌ای و 8 عضو مشترک می‌باشد که موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران از جمله اعضای اصلی آن بوده و با فعالیت در کمیته‌های فنی ایزو در تدوین استانداردهای بین‌المللی مشارکت داشته و دارد. این استاندرادها که تعداد آنها در حال حاضر 11950 مورد می‌باشد توسط 2856 کمیته و زیرکمیته و بیش از سی‌هزار کارشناس تدوین گردیده‌اند. 


کمیته‌های فنی که متشکل از اعضای فعال (P-MEMBER) و اعضای ناظر (O-MEMBER) می‌باشند وظیفه دارند موضوعاتی را که تدوین استاندارد آنها ضروری به نظر می‌رسد بررسی و مطرح نمایند. پس از موافقت اعضا با موضوع پیشنهادی مدارک علمی و فنی مربوط (COMMITTEE DRAFT) تهیه و بین اعضاء (از جمله ایران) توزیع می‌گردند که پس از انجام اصلاحات لازم به صورت پیش‌نویس استاندارد بین‌المللی (DRAFT INTERNATIONAL STANDARD) در می‌آیند.


پیش‌نویس‌های مذکور مجددا برای اعضاء فرستاده می‌شوند تا پس از انجام آخرین اصلاحات به عمل آمده و تصویب نهایی به صورت استانداردهای بین‌المللی مورد عمل قرار گیرند. درمراحل مختلف تدوین اجلاسیه‌هایی برای بحث و تبادل نظر حضوری اعضا نسبت به پیش‌نویس مورد نظر در کشورهای عضو ایزو تشکیل می‌گردد و اعضای فعال (P-MEMBER) نماینده یا نمایندگانی به این جلسات اعزام می‌دارند. 


استانداردهای ایزو و کیفیت چیست ؟


چگونه و با استفاده از چه ابزاری می توانیم کیفیت محصولات و خدمات خود را تضمین کنیم و آیا نظام و قاعده ای برای این کار وجود دارد؟ احتمالا همگی می دانیم که پاسخ این سوال دراستانداردهای تضمین کیفیت نهفته است. سازمان بین المللی استاندارد برای پاسخ به این نیاز شرکتها، استانداردهای مختلفی را تعریف کرده است. معروفترین این استانداردها ISO 9000 میباشد که موج آن بسیاری از سازمان ها و شرکتها ایرانی را فرا گرفته است. مشخصا استانداردهای ایزو با استانداردهای تضمین کیفیت تفاوت دارد. متاسفانه هنوز بسیاری از مردم و حتی مدیران شرکتهای ما این دو استاندارد را با هم اشتباه میگیرند و مثلا گواهی نامه ایزو 9000 را نشان از کیفیت محصول می دانند. 


تفاوت این استانداردهای « تضمین کیفیت » با استانداردهای « کیفیت محصول » به نوع نگاه ما به کیفیت از دیدگاه کل شرکت و محصول مربوط می شود. استانداردهای محصول معمولا حداقل مشخصه های فنی لازم برای کیفیت محصول را بیان می کنند. اما استانداردهای تضمین کیفیت حداقل الزامات کیفی لازم در همه ابعاد شرکت و فرایندهای آن را نشان می دهند. برای مثال استاندارد محصول مشخص می کند که محصول ما از نظر استحکام، دوام، ابعاد، اندازه و غیره باید چه مشخصاتی را داشته باشد تا حداقل کیفیت قابل قبول را داشته باشد. اما استاندارد تضمین کیفیت هیچ گونه مشخصات خاصی را برای محصول بیان نمی کند، بلکه فقط تاکید می کند که عوامل تاثیرگذار بر کیفیت باید از طریق فرآیندهای مختلف مثل تولید ، طراحی و خرید کنترل شوند.


به جز استاندارد ایزو 9000 استانداردهای مفید و مشهور دیگری توسط سازمان جهانی استاندارد تدوین شده است که مهمترین آنها عبارتند از :


استاندارد ایزو 14000 : استاندارد کیفیت محیط زیست

استاندارد ایزو 16949 : استاندارد تضمین کیفیت صنایع خودرو سازی

استاندارد ایزو 17799 : استاندارد مدیریت امنیت اطلاعات

استاندارد OHSAS 18000 :استاندارد مدیریت ایمنی و بهداشت کار

یکی از مهمترین وظایف مهندسان صنایع به دست اوردن استانداردهای ایزو برای کارخانجات و شرکتهای تولیدی   است .

۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۲۱ آبان ۹۳ ، ۲۰:۲۰
امیرحسین تهمیرپور
سه شنبه, ۲۰ آبان ۱۳۹۳، ۰۶:۱۸ ب.ظ

دروس مهندسی صنایع


برخی از دروس مهندسی صنایع در مقطع کارشناسی :

ریاضی عمومی ۱ و ۲ ٬ معادلات دیفرانسیل ٬ برنامه نویسی کامپیوتر ٬ محاسبات‌ عددی‌، فیزیک‌ پایه ۱ و ۲، شیمی‌ عمومی‌ ، مبانی‌ مهندسی‌ برق‌ ، اقتصاد مهندسی‌، نقشه‌کشی‌ صنعتی‌ ، استاتیک‌، مقاومت‌ مصالح‌، اقتصاد عمومی ۱ و ۲، اصول‌ حسابداری‌ و هزینه‌یابی‌، ارزیابی‌ کار و زمان‌، طرح‌ریزی‌ واحدهای‌ صنعتی‌، برنامه‌ریزی‌ و کنترل‌ تولید، موجودی‌ها‌ی ۱ و ۲، کنترل‌ پروژه‌، کنترل‌ کیفیت‌ آماری‌، تحقیق‌ در عملیات‌ ، روش‌های‌ تولید ، تئوری‌ احتمالات‌ و کاربردهای‌ آن‌، آمار مهندسی‌، آزمایشگاه‌ اندازه‌گیری‌ دقیق‌، کارگاه‌ ماشین‌افزار ، کارگاه‌ عمومی‌ جوش‌، کارگاه‌ ریخته‌گری‌ ٬ آزمایشگاه فیزیک ۱ و ۲ و مبانی مهندسی برق.

۱ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۲۰ آبان ۹۳ ، ۱۸:۱۸
امیرحسین تهمیرپور
دوشنبه, ۱۹ آبان ۱۳۹۳، ۰۳:۰۹ ب.ظ

اهمیت مهندسی صنایع

اهمیت مهندسی صنایع

مرور توانمندی ها و خدمات مهندسی صنایع نقش و اهمیت مهندسی صنایع را به وضوح بیان میکند. امروزه حیات اقتصادی سازمانها و موسسات تولیدی و خدمات در بازار رقابتی شدید جهانی به استفاده بهینه از منابع در دسترس وابسته است. عموماً منابع در دسترس شامل مواد، منابع انسانی، ماشین آلات (شامل تجهیزات، لوازم جانبی، امکانات مورد نیاز شامل فضا و انرژی و ...)، منابع اطلاعاتی و منابع مالی طبقه بندی میشوند. ایجاد و نگهداری منابع یاد شده هزینه هایی را برای سازمان به دنبال دارد.  این بدان معنی است که قدرت رقابتی موسسات  در بازار افزایش می یابد. با توجه به تحولات اقتصاد جهانی قدرت رقابتی شرط اساسی موفقیت در کسب و کار نوین محسوب میشود.


در کنار این مسائل، توجه به نوآوری ها و ارتقا کیفی محصولات و خدمات که از طریق تلاش برای یافتن طرحهای بهبود یافته و همچنین تحول در فرآیند کسب و کار نیز بقا و رشد موسسات را در پی خواهد داشت. با توجه به مراتب فوق اگر ضرورتها و نیازمندیهای رسیدن به امور مذکور را با تکنیکهای مهندسی صنایع تطبیق دهیم مشاهده میشود که مهندسی صنایع  ابزار لازم برای حصول اهداف سازمانی را بطور  سیستماتیک فراهم می آورد و این نشانگر نقش و اهمیت بالای مهندسی صنایع بعنوان موتور محرک حرکت سازمانهای امروزی است .


۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۱۹ آبان ۹۳ ، ۱۵:۰۹
امیرحسین تهمیرپور
يكشنبه, ۱۸ آبان ۱۳۹۳، ۰۷:۱۹ ب.ظ

آینده شغلی مهندسی صنایع در ایران

 در حال حاضر موقعیت کاری مهندسین صنایع در ایران با توجه به در حال رشد بودن صنعت و پروژه ها بسیار خوب است.

طبق آمار گرفته شده از یک منبع اطلاعاتی بزرگ در زمینه ی بازار کار برای مهندسین ، از میان حدود 9000 فرصت شغلی برای مهندسین تمامی رشته ها در سطح کشور، در تابستان 1386 ، تعداد 1918 فرصت شغلی برای مهندسین مکانیک ،1883 فرصت شغلی برای مهندسین عمران و 1273فرصت شغلی برای مهندسین برق می باشد؛ تعداد 2604 فرصت شغلی برای مهندسین صنایع در تابستان 86 می تواند نشان دهنده ی این امر باشد که صنعت کشور و مدیرانی که در راس دولت قرار دارند، به اهمیت وجود مهندسی صنایع پی برده و در صدد پرورش و استفاده ی بیش از پیش از علوم این مهندسی میباشند.

۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۱۸ آبان ۹۳ ، ۱۹:۱۹
امیرحسین تهمیرپور
شنبه, ۱۷ آبان ۱۳۹۳، ۰۲:۱۱ ب.ظ

معرفی رشته ی مهندسی صنایع

رشته مهندسی صنایع

 Industrial Engineering


مهندسی صنایع ، شامل کاربرد روشهای تجزیه و تحلیل اصول فیزیکی برای تبدیل موادخام و سایر منابع به فرمی که رضایت و احتیاجات آدمی را تامین کند، میباشد.با پیشرفت علم و تکنولوژی و تعامل این دو با هم، تخصص ها و گرایشهای مختلف مهندسی بوجود آمده اند. در این ارتباط مهندسی صنایع رشته ایست که ضمن برخورداری از مفهوم کلی مهندسی، حوزه های کاری فراتری را در مقایسه با سایر رشته ها مورد توجه قرار میدهد. نوشته حاضر سعی دارد مطالبی را جهت آشنایی با مهندسی صنایع ارائه نماید. 


مهندسی صنایع چیست؟ 


مهندسی صنایع عبارت از کاربرد اصول و تکنیک هایی به منظور بهبود، طراحی و نصب سیستمهایی شامل انسان، مواد، اطلاعات، انرژی و تجهیزات برای فراهم آوردن امکان تولید کالاها و ارائه خدمات به شکل کارا و مطلوب می باشد. 


برای بررسی، ارزیابی و کاربرد این سیستمها، دانش و مهارتهای علوم ریاضی، علوم فیزیکی و علوم اجتماعی به همراه فنون و تکنیکهای طراحی مهندسی مورد نیاز است. فعالیتهای مهندسی صنایع همانند پلی است که ارتباط بین اهداف مدیریت و عملکرد عملیاتی سازمان را ایجاد مینماید. 


مهندسان صنایع بیشتر درگیر افزایش بهره وری در مدیریت منابع انسانی، روش ها و تکنولوژی هستند و حال آنکه سایر رشته های مهندسی بیشتر درگیر ماهیت فنی فرایندها و فراوردهها میباشند. در واقع مهندسی صنایع تنها رشته مهندسی است که عامل انسان یکی از مولفه های اصلی سیستمهای مورد مطالعه آن را تشکیل میدهد. در نتیجه مهندسان صنایع برای امور برنامه ریزی، نصب و کنترل و بهبود فعالیتهای موسسات به خدمت گرفته میشوند. این فعالیت ها ممکن است فعالیتهای تولید، نوآوری در محصولات، ارائه خدمات، حمل و نقل و جریان اطلاعات سازمانی را شامل شود.


با توجه به مطالب فوق، مهندسان صنایع بستر لازم برای تعامل تخصص های مختلف و کار گروهی را به بهترین وجه ایجاد نموده و در نتیجه امور طرح، برنامهریزی، اجرا و نظارت بر عملکرد نظامهای تولیدی خدماتی به شکل منسجم تر انجام میشود و در نهایت انسجام امور به بهبود مستمر در جهت سهولت کارها، راحتی کارکنان، کاهش هزینه ها، ارتقا کیفیت و جلب رضایت مشتریان منجر میشود.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ آبان ۹۳ ، ۱۴:۱۱
امیرحسین تهمیرپور
جمعه, ۱۶ آبان ۱۳۹۳، ۰۱:۴۹ ب.ظ

پدر مهندسی صنایع

پدر مهندسی صنایع : فردریک تیلور - ( ۱۸۵۶-۱۹۱۵)

فردریک تیلور در روز پنج شنبه ۳۰ اسفند ۱۲۳۴ شمسی متولد شد و در روز یکشنبه ۲۹ اسفند ۱۲۹۳ شمسی ( تقریبا صد سال پیش ) درگذشت .

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۶ آبان ۹۳ ، ۱۳:۴۹
امیرحسین تهمیرپور
پنجشنبه, ۱۵ آبان ۱۳۹۳، ۰۶:۰۰ ب.ظ

اولین دانشکده مهندسی صنایع ایران

اولین دانشگاه مهندسی صنایع جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۴۷ شمسی ، توسط دانشگاه صنعتی شریف تاسیس شد .

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۵ آبان ۹۳ ، ۱۸:۰۰
امیرحسین تهمیرپور
پنجشنبه, ۱ آبان ۱۳۹۳، ۰۵:۰۰ ب.ظ

اولین دانشکده مهندسی صنایع جهان

اولین دانشکده مهندسی صنایع در جهان ، ۱۰۶ سال پیش یعنی در  سال ۱۹۰۸ میلادی ( ۱۲۸۷ شمسی ) در پنسیلوانیا تاسیس  شد .

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۱ آبان ۹۳ ، ۱۷:۰۰
امیرحسین تهمیرپور